091 Біологія і біохімія

ХОЧУ СТАТИ БІОЛОГОМ!

Перед випускниками шкіл завжди постають складні і вирішальні, ба більше – доленосні питання про те, яку професію обрати, куди піти навчатись, які перспективи і працевлаштування, і кар’єрного зростиння вони матимуть після отримання диплому. Багато вступників вирішують здобути ступінь бакалавра з біології, а відтак і маґістра з біології. Власне, поговоримо про те, чому варто обрати навчання на біології.

Мабуть ні для кого не буде відкриттям чи то пак одкровенням, що біологія є наукою ХХІ століття, адже саме від неї очікують проривів в усіх найбільш значущих сферах людського життя: біотехнологіях, медицині, тваринництві, рослинництві, охороні природи, урбаністиці, архітектурі, колонізації космосу, і звичайно, у розвагах. Міріади довколишніх буденних речей – від акваріумних рибок і консервованої кукурудзи, до визначення батьківства і біодизелю – це все результати біологічних досліджень. Біологічних досліджень, які здійснюють геніальні біологи – вчорашні випускники шкіл, дівчата і хлопці, які зробили правильний вибір у житті і стали біологами.

Здобути ступінь бакалавра з біології та маґістра з біології можна, ставши студентом катедри біології та екології ПНУ на освітніх програмах Біологія та лабораторна діагностика (бакалавр з біології) та Лабораторна діагностика біологічних систем (маґістр з біології).


12 причин вивчати біологію на катедрі біології та екології:

  • hard skills у лабораторних і польових методах досліджень, біостатистиці і біоінформатиці
  • soft skills в ораторстві, критичному мисленні, командній роботі, креативності і кризовому менеджменті
  • польові і лабораторні практики на кожному курсі навчання
  • потужні знання із фундаментальних біологічних дисциплін
  • можливість формувати індивідуальну освітню траєкторію і вільно вибирати собі навчальні дисципліни
  • інноваційні підходи до навчання і потужна навчальна лабораторна база
  • кваліфіковані і непересічні викладачі із нестандарним способом мислення
  • нова (2022 року) динамічна і адаптивна освітня програма з унікальним в Україні лабораторним курсом
  • виробнича практика у національних парках, природознавчих музеях, медичних і дослідницьких лабораторіях
  • поїздки на конференції, семінри, тренінги, програми обміну і стажування
  • долучення до дослідницьких колективів і наукових груп катедри
  • 95% ймовірність працевлаштування за фахом та продовження навчання у маґістратурі й докторантурі

    Які скіли ви отримуєте разом зі ступенем бакалавра чи маґістра з біології?

  • навички лабораторних досліджень, включаючи уміння користуватись лабораторним обладнанням
  • навички з організації польових досліджень, дизайну польових експериментів і закладання моніторинґу
  • навички зі статистичної обробки даних, користування прикладними біостатистичними програмами
  • навички із програмування у R та комп’ютерного моделювання біологічних процесів
  • навички із аналізу великих наборів даних і виведення логічних та обґрунтованих висновків
  • навички роботи у групі, креативності та вільної комунікації через колективні проєкти та дослідні семінари
  • навички часового менеджменту та організаційності
  • навички розуміння і користування науковою літературою
  • навички використання академічних стандартів у письмовому та усному поданнях результатів досліджень, складання звітів та підготовки презентацій
  • навички ініціативності та самостійності
  • навички інсайдерського розуміння етики та комерційної таємниці в біологічних дослідженнях
  • навички досамостійного навчання впродовж всього життя

    Яку кар’єру можна збудувати із ступенем бакалавра чи маґістра з біології?

    Насправді диплом біолога відкриває перед фахівцем широкі можливості до працевлаштування у комерційних і державних установах, розпочати власний біо/еко стартап, капіталізацію біологічних знань у блоґерстві, створити біо/екоконсалтинґову компанію, працювати науковим редактором у ЗМІ, громадським біо/екоактивістом та багато инших. Нижче пропоную перелік із найбільш популярних і затребуваних на ринку фахівців-біологів:

  • Фахівець з біорізноманіття для оцінки впливу на довкілля – сучасна професія, яка широко затребувана на ринку праці з 2017-го року. Велика кількість видів господарської діяльності в Україні потребують оцінки впливу на довкілля, включаючи загальну оцінку біорізноманіття, рідкісних видів, оселищ Бернської Конвенції, Смарагдової та Екологічної мереж України. Приватні комерційні компанії готові платити високі зарплати кваліфікованим зоологам, ботанікам та иншим експертам з біорізноманіття.
  • Науковий співробітник у природно-заповідних установах – дослідницька професія у державних природоохоронних закладах (заповідники, національні парки, регіональні ландшафтні парки). Природно-заповідні установи відчувають кадровий голод у фахівцях-біологах, особливо зоологах, і зокрема ентомологах, основна робота яких полягає в інвентаризації і моніторниґу біорізноманіття й веденні наукових досліджень.
  • Інспектор санітарних та карантинних служб – професія у котролюючих державних органах, яка перебачає контроль за безпечністю харчових продуктів і ветеритнарною медициною, фітосанітарною безпекою і заходами на державному кордоні, контролі інвазійних та карантинних видів тощо. Найбільш затребуваним фахівцями є експерти з інвазійних видів, ботаніки та зоологи безхребетних.
  • Лаборант / дослідник – професія у широкому спектрі виробничих закладів, яка перебачає контроль якості продукції, включаючи біобезпеку і виведення нових культур мікроорганізмів, розведення лабораторних тварин, культур клітин і тканин, аналіз біологічних зразків тощо.
  • Біотехнолог – лабораторна професія як у виробничих, так і дослідницьких установах. Основний фокус біотехнолога спрямований на виробництво у сільському господарстві, харчовій промисловості, медицині.
  • Біостатистик – сучасна професія пов’язана із обробкою наукових даних. Біостатистики затребувані переважно у науково-дослідних організаціях та великих міжнародних біотехнологічних і фармаційних корпораціях.
  • Біоінформатик – сучасна професія націлена на операції із великими масивами біологічних даних отриманими при секвенуванні геномів. Окрім того біоінформатики здійснюють моделювання біологічних процесів. Професія затребувана у біотехнологічних, медичних і фармаційних компаніях, науково-дослідних установах тощо.
  • Значно рідкіснішими для дипломованого біолога є кар’єри у криміналістичних лабораторіях, зеленій енергетиці, урядових та неурядових консультаційних радах, дорадчих законотворчих органах, наукових консалтингових і маркетинґових компаніях, соціо- та екологічній економіці, консультуванні медіапроєктів та ин. Попри те, що ці типи кар’єри біолога, хоч і не масові, проте є цікавими і можуть приносити стабільний і високий прибуток фахівцю.


    Curriculum – як побудована освітня програма?

    Освітня програма Біологія і лабораторна діагностика складена з двох великих блоків дисциплін: обов’язкових і вибіркових. Обов’язкові компоненти включають дисципліни загального циклу (українська, латинська і англійська мови, історія України, натурфілософія тощо), а також професійного циклу (біостатистика, біоінформатика, біохімія, молекулярна біологія, генетика, цитологія, гістологія, фізіологія, анатомія, екологія та еволюція). Обов’язкові дисципліни вивчаються з метою пізнання усіх фундаментальних властивостей живої матерії і розуміння процесів, які лежать в основі існування життя як такого. У цикл обов’язкових компонентів професійного циклу також входять лабораторні інтенсиви та польові й лабораторні практики. Загалом, обов’язкові компоненти складають 75% або 180 кредитів освітньої програми.

    Вибіркові компоненти складають 25% або 60 кредитів освітньої програми і представлені дисциплінами вільного вибору студента. Іншими словами, кожен студент самостійно обирає ті дисципліни, які хоче вивчати із загального університетського каталогу. Це називається самостійне планування індивідуальної освітньої траєкторії. Освітня програма передбачає 16 вибіркових компонентів, які можна обрати із 64-х професійних біологічних дисциплін, або інших небіологічних освітніх програм інших катедер ПНУ. Обрання професійних дисциплін дає можливість поглибити свої знання у спеціалізованих галузях біології і стати більш конкурентноспроможним на ринку праці. Обрання не біологічних дисциплін дає можливість розширити свій кругозір і сприйняття світу, однак знижує конкурентноздатність на ринку праці. Кожен може довільно комбінувати різні вибіркові дисципліни із загального пулу ПНУ. Скористатися правом на вільний вибір дисциплін можна на II-IV курсах. Причому, з кожним старшим курсом кількість і обсяг вибіркових дисциплін зростає: на ІІ курсі – 4 вибіркові дисципліни (12 кредитів); на ІІІ – 6 (18 кредитів); на IV – 6 (30 кредитів). Усі обрані дисципліни і їх обсяг будуть вказані у дипломі про освіту.

    У випадку виникнення труднощів чи сумнівів у правильності вибору дисциплін завжди можна проконсультуватись із гарантом освітньої програми.


    Як правильно спланувати індивідуальну освітню траєкторію і не помилитися?

    Як уже сказано вище, кожен студент самостійно планує і реалізовує свою власну індивідуальну освітню траєкторію, виходячи із власних міркувань, вподобань чи уявлень про майбутню кар’єру. І тут завжди є місце для сумніву і можливість для помилки. Щоб такого не траплялось перед собою слід поставити кілька критичних запитань і визначити реперні точки, власне від яких надалі відштовхуватись. Це, на правду, складно, але не неможливо.

    Отож
    ПИТАННЯ 1. Ким я хочу бути після завершення навчання?
    ПИТАННЯ 2. Що я хочу щоб було записано у моєму дипломі про освіту?
    ПИТАННЯ 3. Яким чином мені досягти своєї цілі і стати професіоналом?

    Здавалось би, це дуже прості питання, але відповіді на них є аж надто складними, адже у них криється суттєва невизначеність майбутнього, що потребує цілеспрямованості і вольових рішень. Саме тих soft skills, які пропонується опанувати в ході навчання на освітній програмі Біологія та лабораторна діагностика. Щоб не ходити колами і не намагатись нав’язати свої відповіді на поставлені запитання, пропоную розглянути простий приклад влаштування умовного випускника з дипломом бакалавра з біології на роботу до національного парку, де є вакансія орнітолог. Наш бакалавр з біології сумлінно навчався чи навчалася впродовж чотирьох років і має високі оцінки з усіх предметів – привід для ґонору, і це таки правда. Впродовж навчання наш умовний випускник робив чи робила свідомий вибір навчальних дисциплін і у дипломі поруч із генетикою і теорією еволюції акуратно вписані писанкарство, політологія, антична історія, хореографія, карате, гра на цимбалах і таке инше. І ось момент істини – співбесіда із роботодавцем: приємна розмова, розповідь про досвід, блискуче резюме, бездоганний рекомендаційний лист, диплом – усе чудово. Результат – відмова. Чому? У національний парк потрібен орнітолог, а у випускника найближче до орнітології лише писанкарство та й то лише тому, що птахи кладуть яйця…

    Цей дещо спрощений, а подекуди гіперболізований приклад ілюструє важливість правильного планування свого навчання, розвитку своєї кар’єри і цілісне бачення майбутнього. Але ж як правильно сформувати свою власну індивідальну траєкторію? Універсальної відповіді тут не існує. Однак, кожен, хто вступив на біологію уже має своє бачення майбутнього і цілей, які слід досягти. А впродовж вивчення обов’язкових дисциплін обов’язково розкриє свій внутрішній потенціял та здібності. Тому я лише спробую накреслити дуже приблизні чернетки можливих траєкторій, проте вибір слід робити кожному самостійно:

    ЧЕРНЕТКА 1. Якщо зв’язувати свою майбутню професію і працевлаштування з оцінкою біорізноманіття (наш приклад із національним парком) то слід підібрати професійні вибіркові дисципліни таким чином, щоб максимально отримати знання у цій галузі фахової діяльності. Власне для цього слід зазирнути у додаток до освітньої програми, де уже перелічена низка необхідних вибіркових дисциплін. Фахівцю із біорізноманіття дуже згодиться володіння знаннями з флористики, геоботаніки, фікології, протистології, мікології, ентомології, орнітології, теріології, біологічних інвазій тощо, які забезпечують теоретичну і практичну кваліфікацію здобувача для подальшої професійної діяльності з виробничих робіт зі збору, ідентифікації, верифікації, інтерпретації, загальної оцінки біорізноманіття, а також розробки рекомендацій щодо його охорони і раціонального використання. Вибір даних дисциплін дає можливість здобувачу провадити професійну діяльність у напрямках здійснення оцінки впливу на довкілля, природоохоронної діяльності, створення лабораторних культур організмів, санітарних та карантинних служб, контролю інвазійних видів тощо.

    ЧЕРНЕТКА 2. Своє майбутнє ви зв’язуєте із роботою у крутій лабораторії певної наукової інституції чи транснаціональної біотехнологічної або фармаційної корпорації, то вам однозначно слід обрати дисципліни пов’язані з біоінформатикою. Зокрема біоінформаціні бази даних, програмне забезпечення, аналіз секвенсів генів, генетичні маркери, кладистика, філогеноміка та ин., які формують професійну кваліфікацію здобувача для подальшої діяльності у сфері аналізу даних молекулярних досліджень, моделюванні фізіологічних та фармацевтичних процесів та розробки продуктів для ринку харчових добавок і фармації. Поглиблене вивчення цих дисциплін дозволяє здобувачам працювати у галузях оміксу (omics), біостатистики, біотехнологій, біоінформаційного підприємництва, біомолекулярних лабораторій, медичної та фармацевтичної біоінформатики тощо.

    ЧЕРНЕТКА 3. Ви мрієте працювати у галузі репродуктивної біології, то для цього вам слід вибрати відповідні дисципліни: загальна ембріологія, основи постнатального онтогенезу, вікові аспекти репродуктивної функції, репродуктивна ендокринологія, цитологія сперматогенезу, цитологія овогенезу, фізіологія органів репродуктивної системи та ин. Це висвітлює питання про закономірності ембріонального розвитку людини, особливості мікроскопічної та субмікроскопічної організації органів репродуктивної системи в умовах норми й при патології.

    ЧЕРНЕТКА 4. У вас є організаційні здібності до провадження лабораторних досліджень, тоді можна поміркувати про підбір відповідного пулу вибіркових дисциплін: цитологічна техніка та діагностика мікропрепаратів, гематологія, гігієна та санітарія, геронтологія, основи патологічних процесів і т.п. Це надасть можливість вам отримати професійну кваліфікацію для виконання робіт з організації і проведення лабораторних, аналітичних і діагностичних досліджень.

    Загалом, подібних чернеток може бути десятки, одначе, остаточний вибір залишається за здобувачем освіти. І в цьому я можу лише побажати успіху.


    Гарант освітньої програми
    Біологія та лабораторна діагностика
    кандидат біологічних наук, доцент
    Андрій М. Заморока
    2022 рік