Попри вимушений карантин і дистанційне навчання, студентське наукове життя не те що не спинялось, а воно кипить! Цього разу маємо трьох дипломанток, студенток кафедри біології та екології, які здобули дипломи І та ІІІ ступенів у конкурсі студентських та аспірантських наукових робіт на міжнародній науковій конференції. Щорічна конференція “Молодь і поступ у біології” ось уже 16-й раз поспіль організовується спільно Львівським національним університетом імені Івана-Франка (Україна) і Поморською Академією у Слупську (Польща).
Через пандемію коронавірусної хвороби були побоювання, що конференція не відбудеться взагалі. Проте, слід віддати належне організаційному комітету, вони зуміли створити усі умови для того, щоб студенти і аспіранти мали можливість представити свої роботи за допомогою відеозв’язку. Активна робота із кожним заявником індивідуально дала свої плоди – практично усі учасники мали змогу доповісти про свої наукові відкриття і здобутки.
Кафедру біології та екології нашого університету представляли учасниці науково-проблемної групи та наукового гуртка “Екологія і еволюція тварин” (керівник к.б.н., доц. Заморока А.М.): Діана Семанюк (студентка IV курсу), Ірина Бойчук (студентка IІІ курсу), Юлія Лаврів (студентка IІІ курсу) та Марія Фединяк (студентка IІІ курсу). Дівчата презентували свої роботи на секції “Зоологія”, здобувши 3 із 8-ми присуджених дипломів за кращі усні доповіді, а також отримали сертифікати учасників.
Диплом І ступеня отримала Діана Семанюк за доповідь “Preliminary phylogenetic analysis of Lepturini (Insecta: Coleoptera: Cerambycidae)” (науковий керівник к.б.н., доц. Заморока А.М.). Журі секції високо оцінило результати наукового дослідження, яке розв’язує низку таксономічних проблем у сучасній зоології та відкриття цілковито нових, невідомих раніше для науки біологічних таксонів. Основна ідея роботи полягає у поєднанні передових молекулярних методів та комп’ютерного моделювання для розкриття еволюційних взаємозв’язків між живими організмами і запровадження природної систематики.
“Над темою я працюю із другого курсу,” – пояснює Діана Семанюк – “і бачу реальний результат і як цей результат сприймають відомі українські вчені-зоологи. Спершу – це подив, можливо навіть недовіра, але коли починаємо дискутувати, то з’являється щось схоже на захват… Важко передати відчуття, коли у престижному міжнародному журналі виходить твоя стаття, а уже за кілька тижнів світові зоологічні бази даних корегують свою інформацію відповідно до твоїх результатів. Так, це захоплення, від того, що студент може робити реальну науку!”
Диплом ІІІ ступеня здобула Юлія Лаврів із доповіддю “Soldier flies (Diptera, Stratiomyidae) of Ukrainian Carpathians: new distribution data” (науковий керівник к.б.н., доц. Шпарик В.Ю.). Журі відзначило дуже цікаве починання досліджень мух-коловодниць – практично невивченої в Україні групи комах. У роботі вперше було зроблено зведення усіх наявних відомостей про фауну мух-коловодниць, основою для чого стали колекційні матеріали зоологічного музею кафедри біології та екології.
“Я дуже хотіла поїхати на конференцію і доповісти безпосередньо, але оскільки карантин цього не дозволив, то довелось доповідали онлайн. Це безумовно новий досвід, але я – хвилювались, оскільки це було вперше. Також було невелике хвилювання після доповіді, коли задавали питання. Але ми з моїм науковим керівником дуже плідно працювали над цією роботою, то ж несподіванок не було” – ділиться своїми переживаннями Юля.
І ще один диплом ІІІ ступеня присуджено Ірині Бойчук за доповідь “The current distribution of Calamobius filum (Insecta: Coleoptera: Cerambycidae) in Ukraine” (науковий керівник к.б.н., доц. Заморока А.М.). Журі відмітили роботу, в основу якої покладено поєднання класичних зоологічних досліджень і сучасних геоінформаційних систем (ГІС). А результатом стали моделі інвазії потенційного шкідника дикорослих і культурних злаків за умов змін клімату в Україні.
“Це була моя перша публічна доповідь.” – розповідає Ірина – “Було хвилювання. Це напевне той досвід, який важко буде забути. Особливо, коли питання мені задає професор (Й. Царик – ред.), за підручником якого ми вчимось, і потрібно відповісти. І шпаргалки немає… Ось таке воно живе спілкування, хоч і онлайн.”
Тим часом і наукові керівники задоволені виступами своїх студентів, для підготовки яких потребувались час і зусилля: “Дівчата працювали над своїми дослідженнями, вони навчались починаючи з найпростішого, і не завжди усе виходило з першого разу.” – пояснює доцент Віктор Шпарик – “Зрештою, помилки є неминучими і доводилось самому включатись у роботу, переглядати результати і шукати причини чому практичний вихід відрізняється від прогнозів.” З ним погоджується доцент Андрій Заморока: “Так, безумовно, навчити користуватись знаряддями, немає значення чи стереомікроскопом, а чи дуже специфічним програмним забезпеченням, потребує часу, проб і помилок. Але ідея в іншому – навчити мислити у комплексі і бачити світ ширше. Не всі цього можуть досягти. Проте, наші дипломантки продемонстрували, що обопільна праця не є марною і це тільки початок їхнього зростання.”